Turan Aksoy’un “Sandığın Gibi Değil” adlı sergisi İstanbul O’Art’ta açıldı

Odeabank’ın sanat platformu O’Art yeni sezonunun ilk sergisinde Arkın Yaratıcı Sanatlar ve Tasarım Üniversitesi (ARUCAD) Rektörü sanatçı Turan Aksoy’un eserlerini sanatseverlerle buluşturuyor. 22 Kasım 2018 Perşembe günü Odeabank Genel Müdürü Mert Öncü ve Turan Aksoy’un ev sahipliğinde gerçekleşen açılış ile sanatseverleri bir araya getirdi.


Odeabank’ın 3 oda olarak bölümlendirilmiş galeri alanı O Art’ta 3 farklı alt başlıkta sergilenecek olan “Sandığın Gibi Değil” sergisi seçkisinde karşıtlık kavramını merkez alırken, Turan Aksoy’un sanatsal üretiminde ortaya çıkan bazı karşıtlıkların yarattığı ikilemlere odaklanıyor.

“Bireysel ve Toplumsal” olanı odak alan 1. oda izleyiciyi sanatçının 2016-17 yıllarında ürettiği “Minyatürün Gölgesi El Yapması Bir Kitap”ın açık hali, tek tek sayfaları ile karşılıyor. 2013 yılında Pi Artworks’de açılan “Bir Portre; Huzursuz” sergisinden sanatçının otoportresi, ‘Ters, Aşağı ve Öne Doğru’ ile “Beş Sidikli Asker” (1988) ve “Taşeron Melek”in de aralarında bulunduğu bölüm sanatçının birçok farklı dönem üretimlerinden bir derleme (2015) ile devam ediyor.

“Doğa ve Kent” odağındaki 2. oda sanatçının bir ev içi görünümüyle, mini bir video enstelasyon olan “Yalan ve Bellek” (2005) ile bizi karşılıyor. Aynı odada 2013-14 yıllarında ürettiği “Harita Olarak Kato”, “Umut Olarak Munzur” ve “Sınır  Olarak  Ağrı” isimli dağ resimleri yer alıyor. “Ev ve Kentler” serilerine ait eskiz çizimleri ve orjinallerinden oluşan bir seçkiyi de bu bölümde görebiliyoruz. 2015 yılında Milli Reasürans galerisinde açılan “Yönetilebilir Cennet” sergisinde yer alan büyük boyutlu çalışmalarla aynı seriden “Kendisinden Başka Hiçbir Şeyin Hüznü” isimli kentsel görüntü de aynı alanda izlenebiliyor.

Son olarak 3. odada “Gerçek ve Gerçeküstü” alt başlığında sanatçının farklı tarihlerde yapmış olduğu üç boyutlu çalışmalarla karşılaşıyoruz. Aksoy’un 2017 yılında Art Rooms sanat galerisinde sergilediği “Gezi Çizimleri” ile farklı tarihlerde yaptığı, gerçeküstü özellikler gösteren bir seçkiye ek 2011 tarihli Pi Artworks’te açılan, “Toz ve Telaş” sergisinden “A” isimli, Hieronymus Bosch’a saygı niteliğindeki kolaj çalışması aynı alanı paylaşıyor.

“Sandığın Gibi Değil” sergisi genel bakışta algıda yarattığı bu ikileme, Turan Aksoy’un çalışmalarının oluşum ve değişim sürecindeki seçilmiş karşıtlıklarının ve rastlantısal unsurlarınının sebep olduğunu saptıyor.

Bu ikilem algısının bir diğer sebebi Aksoy’un geniş teknik ve malzeme dağarcığı, resimlerinin konu ve kavram seçimindeki çeşitliliği ve benimsediği çok disiplinli üretimi, –sanatçının deyişiyle; hayata benzer- sanatsal rastlantısallığıdır. Sanatçının sahip olduğu analitik bilinç algısına karşıt bilinçaltının dışavurumu olan bu rastlantısallık hali, Aksoy’un sanatın yalnızca yapılan değil, aynı zamanda ‘olan’ bir şey olduğuna dair inancının sonucudur.

Böylece, Turan Aksoy ikilem gibi duran “şey”lerin arkasındaki duygusal ve düşünsel örgünün “Sandığın Gibi Değil” sergisi ile anlaşılabilir olmasını umuyor.

Sergi, 5 Ocak 2019’a kadar Etiler’de O’Art’ta görülebilir.

Galeri


14 Aralık 2018